اشتراک گذاری

تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی

با مروری بر تاریخچه دنیای کامپیوترها و به خصوص کامپیوترهای قابل حمل یا لپ تاپ، به سادگی متوجه افزایش تنوع این محصولات می شویم. امروزه شرکت های بزرگ تولید کننده لپ تاپ، مانند ایسوس، دل، ایسر و یا مایکروسافت و اپل محصولات متنوعی را برای مخاطبان خاص خود ارائه می دهند. کافی است سری به سایت یکی از این تولیدکنندگان مثلا ایسوس بزنید تا با مجموعه ای از لپ تاپ های مخصوص محیط های کاری، رندرینگ برای معماران، لپ تاپ هایی برای کارهای روزمره خانگی و در نهایت لپ تاپ هایی هیجان انگیز برای طرفداران بازی های دیجیتال و ویدئویی مواجه شوید. گاهی اوقات این لپ تاپ ها در تمامی جنبه های طراحی، پیکربندی و امکانات با یکدیگر متفاوت هستند و گاهی شما مواردی با پیکربندی مشابه اما مخاطبین متفاوت خواهید یافت. پیش از بررسی تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی بهتر است به بررسی نیاز های این دو طیف مصرف کننده بپردازیم.

تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی

صفر تا صدتفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی

 

 گیمرها به دنبال چه چیزی در لپ تاپ هستند؟        

بازی های رایانه ای روز به روز در حال رشد هستند. شاید تا 10 سال پیش کمتر کسی کیفیت حال حاضر بازی های ویدئویی مانند Cyberpunk، Death Stranding و  یا  Ghost of Tsushima را تصور می کرد. باز هایی که قهرمانان آنها قادر به سفر به هر نقطه از دنیای بازی هستند. اما این کیفیت بالا، دنیای وسیع بازی ها و از همه مهمتر هیجان و حس و حال بازی ها نیازمند چه چیزی در لپ تاپ گیمر هاست؟ مشخصاً لپ تاپی که برای بازی انتخاب می کنید باید از به روزترین سخت افزار و البته ظاهری متناسب با روحیات هیجان طلب گیمرها بهره مند باشد. حالا این ویژگی ها را در برابر نیاز های کاربری قرار دهید که قرار است از لپ تاپ خود برای انجام امور روزمره کاری و خانگی مانند ارسال ایمیل، استفاده از خدمات الکترونیک آنلاین و یا تماشای فیلم استفاده کند. با در نظر گرفتن این مطالب به اساسی ترین تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی پی می بریم.

تفاوت در کارت گرافیک لپ تاپ های گیمینگ و معمولی

بازی بدون تصویر نزدیک به واقعیت و شفاف، غیر قابل تصور است. البته در ژانرهای مختلف بازی، تصاویر فانتزی و حتی کارتونی می بینیم؛ اما این به معنی کیفیت پایین گرافیک آنها نیست. کارت گرافیک مستقل با پردازنده گرافیکی قدرتمند در لپ تاپ های گیمینگ به شما اجازه می دهد تا به نرمی و با عملکرد خوب به بازی در دنیای فانتزی بازی ها مشغول شوید. این کارت گرافیک در بسیاری از لپ تاپ های رده بالای شرکت ها دیده می شود که می تواند در انجام امور تخصصی تر کاری نیز مفید باشد. شما برای بازی در محیط 3 بعدی بازی ها بر خلاف دنیای 2 بعدی کارهای روزمره مانند گشت و گذار در وب به کارت گرافیکی با پردازنده قوی و رم بالا نیاز دارید. در مقابل در بسیاری از لپ تاپ های معمولی از کارت گرافیک آنبرد و بعضاً رم مشترک با رم اصلی برای انجام امور گرافیکی استفاده می شود.

 

رم؛ عاملی تعیین کننده برای گیمرها

رم عامل دیگری برای برتری لپ تاپ های گیمینگ بر لپ تاپ های معمولی است. سرعت رم در کنار حجم آن،  سرعت و انعطاف دستگاه شما را برای بازی تعیین می کند.

پردازنده یا CPU قوی تر، لپ تاپی بهتر برای طرفداران بازی

لپ تاپ های گیمینگ از پردازنده هایی با قدرت استفاده می کنند که عملکردی چابک و نیاز کمتر به Buffering  را تضمین می کنند. مسلماً شما خواستار هنگ کردن کامپیوتر و توقف بر روی یک تصویر در حین بازی نخواهید بود. بنابراین برخلاف پردازنده های چند هسته ای اما کندتر لپ تاپ های معمولی که به علت مصرف کمتر باتری توان کمتری دارند، بهتر است در حین خرید لپ تاپ گیمینگ به پردازنده هایی با قدرت  و فرکانس بالا فکر کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه ریست فکتوری لپ تاپ در ویندوز های مختلف

ویژگی های خاص نمایشگر در لپ تاپ های گیمینگ

یکی دیگر از موارد اصلی تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی نمایشگر این لپ تاپ هاست. شاید هر دو دسته لپ تاپ از نمایشگرهایی با کیفیت 4K بهره ببرند، اما ویژگی هایی در نمایشگر لپ تاپ های گیمینگ وجود دارد که اساساً به کار کاربران لپ تاپ های معمولی نمی آید. زمان پاسخگویی و نرخ نوسازی تنها در دنیای گیمینگ و بازی های اکشن به کار شما می آیند. مسئله دیگر کیفیت و دوام بالای لولای نمایشگر لپ تاپ برای گیمرهاست. به علت کار سنگین و در زوایای متفاوت، احتمال خرابی این لولاها و نیاز به تعمیر لولای لپ تاپ در طیف گیمرها بیشتر است. 

نور پس زمینه  در کیبورد لپ تاپ گیمینگ؛ آری یا نه؟

کیبورد و استفاده از دکمه های مکانیکی یکی از مهمترین دغدغه های گیمرهاست. بیشتر کار گیمرها با کیبورد یا دسته بازی انجام می شود. از همین رو، فناوری های جدید تاچ پد مانند آنچه در لپ تاپ های ایسوس می بینیم کمتر برای طرفداران بازی مهم است. اما Travelling Distance در دکمه های کیبورد و حتی صدای بیشتر، ویژگی هایی هستند که توجه یک گیمر را به خود جلب می کنند. یکی دیگر از موارد مورد نظر گیمرها امکان تعمیر راحت و بی دردسر لپ تاپ است. با در نظر گرفتن نوع کاربری لپ تاپ گیمینگ، شاید تعمیر کیبورد بیشتر از تعویض تاچ پد لپ تاپ مورد درخواست گیمرها باشد.   

طراحی و کیفیت ساخت متفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی

کافیست به سایت ایسوس سر بزنید و نگاهی به لپ تاپ های گیمینگ و معمولی این شرکت بیندازید، تا متوجه کیفیت ساخت و طراحی متفاوت لپ تاپ های گیمینگ شوید. نورپردازی قابل تنظیم در بدنه ، نور پس زمینه کیبورد قابل تنظیم، بدنه محکم تر، خطوط جسورانه در طراحی بدنه و بسیاری جزئیات دیگر مواردی هستند که متناسب با روحیه گیمرها در لپ تاپ های گیمینگ دیده می شوند و البته برای گیمرها به قدری مهم هستند که بخشی از معیار انتخاب آنها را تشکیل می دهند. این در حالی است که لپ تاپ های عادی مانند محصولات ایسوس با طراحی ساده تر و راحتی بیشتر در تعمیر لپ تاپ ایسوس برای کاربران عادی این شرکت به بازار روانه می شوند.

سیستم خنک کننده در لپ تاپ های گیمینگ و عادی

در لپ تاپ های گیمینگ، به علت نوع کاربری سنگین این لپ تاپ در حین بازی های سنگین، از سیستم های خنک کننده قوی تر و پیچیده تری استفاده شده است تا از سخت افزار لپ تاپ محافظت کند. این در حالی است که در لپ تاپ های معمولی عموماً تنها از یک فن برای خنک کردن فضای داخلی لپ تاپ استفاده می شود.

تفاوت قیمت لپ تاپ گیمینگ با معمولی

آخرین تفاوت و البته یکی از مهمترین آنها، قیمت بسیار بالای لپ تاپ های گیمینگ است. به علت استفاده از آخرین فناوری ها و طراحی خاص این لپ تاپ ها، قیمت این محصولات در مقایسه با مدل های معمولی بسیار بالاتر است که البته این مسئله باعث رویگردانی گیمرها از این بازار نشده است. اما بالعکس، در لپ تاپ های عادی قیمت یک فاکتور تعیین کننده است و کاربران به دنبال خریدی با قیمت معقول هستند.

4.3/5 (6 امتیاز)